miércoles, 12 de enero de 2011

Activitat 1: D'on prové l'aigua de l'Estany?

Introducció
Aquesta activitat s’adreça als alumnes de cicle superior d’Educació Primària. La tasca es desenvoluparà en dues sessions didàctiques en la matèria del coneixement del medi. Amb l’activitat es pretén que els alumnes coneguin el procés d’entrada i sortida de l’aigua de l’Estany de Banyoles.
Explicació i organització de l’activitat
Objectius de l’activitat
-   Incloure les TIC com a font de recerca d’informació.
-   Potenciar l’autonomia de l’alumne perquè aquest aprengui a cercar, processar i reproduir de forma sintetitzada la informació adquirida.
-   Tractar la competència lectora i la comprensió de textos en llenguatge tècnic de la temàtica.
-   Conèixer el procés d’entrada i sortida de l’aigua de Banyoles.
-   Aprofundir en el coneixement de l’entorn social proper.
-   Fomentar el treball cooperatiu com a mitjà per assolir els objectius de l’activitat.
Explicació de l’activitat
En aquesta activitat es planteja que els alumnes realitzin cooperativament, en grups de quatre, un mural que expliqui el procés d’entrada i sortida de l’aigua de l’Estany de Banyoles. D’altra banda, tal i com s’ha esmentat anteriorment, l’activitat es durà a terme en dues sessions didàctiques. En la primera sessió, el professorat proporcionarà als alumnes un qüestionari amb diverses preguntes que hauran de respondre de forma cooperativa. Amb aquestes preguntes, es pretén facilitar la tasca de cerca d’informació, acotant només, aquells elements que seran útils per a l’explicació del procés. Així mateix, es donarà als infants les webs pertinents perquè puguin respondre les preguntes. El qüestionari adreçats als alumnes incorporarà les següents qüestions:
Procés d’entrada de l’aigua
  1. Saps d’on prové l’aigua de l’Estany de Banyoles?
  2. Un cop les aigües de la pluja de l’Alta Garrotxa s’infiltren a sota terra a través de les roques calcàries i els guixos, quin és el procés que segueixen fins arribar a l’Estany?
  3. Les roques calcàries i els guixos són roques permeables que permeten que l’aigua pugui travessar-les. Però en aquest procés, hi ha un moment en què l’aigua es troba amb unes altres roques que no són permeables. Quines són? Com permeten aquestes roques que l’Estany s’empleni?
  4. L’Estany de Banyoles també rep aigua d’algunes rieres i recs. Sabries dir quins són?
Procés de sortida de l’aigua
  1. L’any 812, uns monjos benedictins, van construir uns canals de sortida de l’aigua anomenats recs. Sabries dir quins són els recs de sortida de l’aigua?
Emplenament del Clot d’Espolla
  1. Com arriba l’aigua de l’Estany de Banyoles al Clot d’Espolla?
Les webs que proporcionarem als alumnes per respondre aquestes preguntes són:
www.grec.cat/cgibin/escolx.pgm

En la segona sessió, els alumnes hauran d’elaborar un mural que sintetitzi tots els coneixements adquirits referents al procés d’entrada i sortida de l’aigua de l’Estany. Es destaca la importància de què aquest pas es realitzi també de forma cooperativa i sota la supervisió del mestre o la mestra.
Criteris d’avaluació
S’avaluarà que els alumnes hagin assolit els continguts de l’activitat a partir dels següents criteris:
-   Saben utilitzar les TIC com a eina d’aprenentatge.
-   Els alumnes han mostrat autonomia a l’hora de cercar la informació.
-   El resultat final demostra que els alumnes han sintetitzat la informació i, conseqüentment, han entès el procés d’entrada i sortida de l’aigua de l’Estany.  
-   Els alumnes saben treballar de forma cooperativa: respecten les diferents aportacions i treballen participativament.

No hay comentarios:

Publicar un comentario